Copyright 2019 - Krämppäcenter

Pilates

  • Pilates-menetelmä on kehonhallintatekniikka, joka vahvistaa keskivartalon syviä lihaksia, syventää hengitystä ja opettaa liikkumaan fysiologisesti oikein.
  • Liikkeet tehdään pääasiassa lattialla, jolloin ryhtiä kannattelevien lihasten löytäminen ja aktivoiminen on helpompaa, eikä harjoittelu rasita niveliä.
  • Pilates soveltuu hyvin huonokuntoisille, liikuntaa vähän harrastaneille ja huippu-urheilijoille. Sen  avulla on mahdollista korjata ryhtivirheitä ja saavuttaa liikunnan eheys.
  • Pilatesmenetelmän kuusi periaatetta ovat: hallinta, keskittyminen, keskustan käyttö, hengitys, täsmällisyys ja liikkeen virtaus.
    • Hallinta merkitsee, että liikkeiden oikea suoritustapa on kaikki kaikessa. Toistoja ei tehdä kovin montaa, eikä lihaksia väsytetä äärirajoille mutta oikea perusasento ja ryhti ovat tärkeitä. Samaan asiaan tähtää myös keskittyminen.
    • Liikkeen virtaus tarkoittaa sitä, että liikkeet pyritään sitomaan toisiinsa sulavasti ilman pysähdyksiä.
    • Liikkeisiin sisältyy hengitys, useimmiten sillä periaatteella, että liikkeen suorituksella on uloshengitys, ja tauolla tai kevyemmällä osuudella sisäänhengitys. Koska ryhdin ylläpito vaatii alavatsan sisäänvetämistä jatkuvasti, on hengitystekniikan oltava hieman erikoinen: hengitysilmaa suunnataan rintakehään, ja siellä sinne missä on tilaa.
  • Pilates onnistuu hyvin pelkän jumppamaton avulla mutta saatavissa on lukuisia muitakin apuvälineitä: Pieniä (0,5 - 1 kg) käsi- ja jalkapainoja, hierontarullia, pilatesrenkaita, jumppapalloja, nauhoja jne.

pilates3

f t g m